5e Vijf Eiken Cross 2018

Harde wind en een drassig parcours tijdens de 5e  Vijf Eiken Cross

Al een paar dagen heeft het geregend en daardoor is het parcours volledig veranderd ten opzichte van vorige week. Regen, regen en nog eens regen is er gevallen in de afgelopen dagen. De laatste cross is in daardoor een hele andere dan de vorige weken.  Ook het weer tijdens de cross speelde een rol want de wind waaide letterlijk door onze broek. Door de krachtige rukwinden waren spandoeken aan de dranghekken deze week geen optie, merkten we bij het opbouwen van het parcours. De weergoden maakten het de crossers erg moeilijk met deze onstuimige omstandigheden. Aanmoedigingen van de fanatieke toeschouwers zijn met deze weersomstandigheden belangrijk om het moraal van de deelnemers hoog te houden, het was in alle opzichten een echte cross.

Naast de deelnemers die voor een dag overwinning gingen en degenen die vandaag aan de start stonden om hun plek in het puntenklassement te verdedigen of zelfs verbeteren, zijn er ook de clubkampioenschappen van W.V. de Vrije Coureur. Een wedstrijd in een wedstrijd dus, door deze verschillende belangen voor de verschillende ereplekken was de spanning duidelijk voelbaar. Het club kampioenschap is opgedeeld in twee categorieën voor de groep ouder dan 50 jaar en jonger dan 50 jaar. We feliciteren Koen Rombouts (50 -) en Jaap Jan van der Weel (50 +), zij mogen zich een jaar lang club kampioen van W.V. de Vrije Coureur noemen.

In deze 5e en laatste cross van 2018 strijden van de 52 deelnemers nog meer dan 30 crossers voor hun plek in het punten klassement.  De jeugd kon rekenen op een mooie beker en medaille. In deze categorie is er zeker strijd geleverd voor een podium plaats. Echter kunnen er maar drie eindigen op het ereschavot, de uitslag van de jeugd staat hieronder vermeld. Wij hopen dat deze jonge crossers volgend jaar ook weer mee doen. Speciale vermelding ook voor de dames die deze competitie hebben deelgenomen, over de hele cross hebben we meer vrouwen aan de sart gehad dan vorig jaar, met vorige week zelfs 8 dames aan de start. We hopen dat ook volgend jaar weer veel dames de weg naar onze cross weten te vinden, want zonder damesklassement is de Vijf Eiken Cross niet compleet!

Nadat de categorieën dames, heren 50+ en heren 50- klaar waren met hun laatste wedstrijd werd zoals alle voorgaande crossen eerst de huldiging gedaan op het podium bij de startplaat. Hier namen de 1e-2e en 3e plek een mooie bos bloemen in ontvangst. Om 16 uur stond de huldiging van het puntenklassement van de dames op het programma, gevolgd door de categorie heren 50+ en heren 50-.  De complete uitslag van het klassement is te vinden op via deze link.

De afgelopen weken hebben er behoorlijk wat crossers mee gereden die niet de voor het klassement vereiste 4 wedstrijden hebben deelgenomen, misschien deden zij mee voor een training of waren ze de andere keren verhinderd om mee te rijden. We willen deze crossers natuurlijk aanmoedigend om volgend jaar ook mee te crossen voor het klassement, zodat het nog spannender wordt voor alle deelnemers.

De organisatie wil de manage de Vijf Eiken bedanken voor hun gastvrijheid en dat we gebruik mochten maken van de faciliteiten. Net als Atletiekvereniging Spiridon, de buren waar we over het terrein mochten crossen. Verder bedanken we alle vrijwilligers en sponsors die hebben geholpen om dit event mogelijk te maken

Tot volgend jaar bij de 3e door W.V. de Vrije Coureur georganiseerde Vijf Eiken Cross.

Het Vijf Eiken Cross team wenst jullie een hele fijne Kerst en een sportief gezond 2019!

Uitslag 5e cross

Jeugd t/m 12 jaar
1 Bram van Dun, Dorst
2 Lars Jochems, Loenhout
3 Olav Kant, Almkerk

Jeugd 13 t/m 16 jaar
1 Djim Pasveer, Tilburg
2 Bas van Leysen, Molenschot
3 Tim van Leysen, Molenscot

Dames
1 Devon Kuistermans
2 Gabi van Pelt, Rijen

Heren 50+
1 Jos Bogaerts, Strijbeek
2 Patrick Bol, Hoeven
3 John de Leeuw, Breda

Heren 50-
1 Niels Wubben, Dorst
2 Chris Maes, Hoogstraten
3 Koen Rombouts, Rijen

Speciale dank aan onze vrijwilligers, Manege de Vijf Eiken en onze sponsors, zonder hen zou de cross niet kunnen worden georganiseerd.

Sponsors Vijf Eiken Cross

• NR1 Wielershop