Aftrap Vijf Eiken Cross 2019 is een feit!

Afgelopen zaterdag 19 oktober was de start van de Vijf Eiken Cross 2019 een feit. Wielervereniging de Vrije coureur organiseert weer een competitie van vijf wedstrijden waar iedereen aan mee kan doen, als je maar een geschikte fiets en helm hebt.

Op deze eerste cross dag kloppen de hartjes van de organisatoren wat sneller dan normaal. Zij hebben naar deze dag toegeleefd na maandenlange voorbereiding. Het is weer gelukt om voldoende sponsoren en vrijwilligers te vinden, want zonder hen is het niet mogelijk om dit mooie evenement te organiseren.

Het parcours is dit jaar een beetje aangepast ten opzichte van de vorige editie, zo zijn er op twee plekken balken aangebracht en is er een klein lusje door mul zand aangelegd vlak voordat je richting de eindstreep rijdt. Deze wijzigingen zijn deels ter compensatie voor het niet meer mogen gebruiken van de bekende schietberg. Net als vorig jaar wordt er weer gebruik gemaakt van een deel het Spiridon terrein.

Naar aanleiding van de vorig jaar ingevulde evaluatieformulieren is besloten dit jaar de categorieën iets anders in te delen, namelijk;

• Jeugd t/m 12 jaar
  • Jeugd 13 t/m 16 jaar
  • Heren 17 t/m 39 jaar
  • Heren 40 t/m 54 jaar
  • Heren 55 en ouder
  • Dames (alle leeftijden)

Het spits werd afgebeten door de beide Jeugd categoriën, om 13.00 uur kreeg deze fanatieke groep het startsein. Na de start gingen ze er direct voor en werden hoge snelheden bereikt, de rennertjes proberen in de eerste ronde al direct verschil maken maar dit bleek lastig. De toekomstige top talenten hadden wel moeite met de balken en de blubber op het spiridon terrein. Na een paar ronden was het verschil gemaakt en kwam als eerste van de jeugd t/m 12 Bram van Dun over de streep, gevolgd door Mees Alting die Olav Kant voor bleef. In de leeftijdscategorie van 13 t/m 16 jaar hadden we helaas maar 2 deelnemers, hier kwam Dion Slomp voor Simone Wijngaard als eerste over de meet.

In de (inter)nationale cross zien we een toename van het aantal dames aan de start en de organisatie hoopt hierin ook mee te groeien. We moedigen geïnteresseerde dames dan ook graag aan om deze sport ook te komen ontdekken! Voor een relatief klein dorp is het fantastisch dat er een cross is voor deze categorie. Deze keer stonden er 5 strijdlustige deelneemsters aan de start om te strijden voor de hoogste trede, na een intensieve race ging Devon Kuijstermans met de winst aan de haal, gevolgd door Imke Kievit en Marije van Dun. Wil jij ook kennismaken met deze mooie sport, kom dan gerust volgende week kijken om te zien hoe de dames met deze sport om gaan.

Gelijk met de dames startte de 55+ categorie, ook zij kregen 35 minuten koers voor hun wielen. Het drassige parcours maakte dat het veld al snel uit elkaar werd getrokken, het werd een man tegen man gevecht tussen Jos Bogaerts en Ton Damen waarbij Jos er met de winst vandoor ging. Het podium werd gecomplementeerd door Ad Bernaerts.

Als laatste startten de categorie 17-39 jaar en die van 40-54 jaar voor 45 minuten koers. Na het fluitsignaal gingen de renners als een haas richting de eerste bocht om vervolgens het bos in te rijden. Het is mooi om te zien hoe ieder op zijn eigen manier afziet, de een heeft moeite met de balken en de ander ziet af in de modderpoel op het terrein bij Spiridon of in de zandbak aan het eind van de ronde.

Bij de catagorie 17-39 jaar werd Hans van den Bogaert op het podium geflankeerd door Wim van Roey die voor Erik Rombouts tweede werd. De categorie 40-54 jaar werd gewonnen door Dennis Vos, gevolgd door Jürgen Schrik en als 3e Kenneth Alting.

De eerste cross dag zit er op en we zagen een mooie opkomst met fanatieke deelnemers. Komende zaterdag 26 oktober is staat de 2e cross gepland, we hopen jullie dan allemaal aan de start of langs het parcours te mogen verwelkomen!

Voor de totale uitslag klik hier

De foto’s staan hier