3e Vijf Eiken Cross 2018

Sinterklaas is in het land en dat betekent vaak ook barre weersomstandigheden. De temperatuur wordt lager en kans op neerslag neemt toe. Kortom echt cross weer op het programma.

Tijdens de 3e vijf eiken cross zijn de weersveranderingen dan ook merkbaar. De deelnemers stonden bibberend aan de start. Het is lastig om je nu goed te kleden. Je wil je het tijdens de wedstrijd immers niet te warm hebben, maar te koud starten kan ook weer een blessure opleven. Enfin de meesten hebben hun maatregelingen genomen en de juiste kleding gekozen.

Complimenten aan de organisatie die dit event voor de derde keer dit jaar door te zetten. Zij doen er alles aan om de renners zo veilig mogelijk te laten deelnemen.

Na een pauze van een week waarin de renners zich wat rust konden geven stonden er weer veel deelnemers aan de start. Inmiddels begint het klassement zich al een beetje af te tekekenen en is duidelijk welke renners mee crossen voor het algemeen klassement. Veel doen er al voor de derde keer mee. De winnaar per categorie wordt beslist na de 5e wedstrijd, waarbij de beste 4 resultaten meetellen. Er mag dus een wedstrijd worden gemist of de slechtste van de vijf gereden wedstrijden wordt weg gestreept.

De opkomst van de jeugd is net als twee weken geleden prima. Natuurlijk wil de organisatie altijd meer, maar soms moet je tevreden zijn.  Vergeleken met de vorige keer zijn er twee renners extra ingeschreven. Stijgende lijn dus voor deze categorie.  We doen dan ook een oproep om volgende week gewoon mee te rijden. De ervaring die je opdoet in deze cross kan je mooi meenemen in een andere wedstrijd. De renners die aan de start staan zijn gebrand om te winnen.  Het fluit signaal klinkt en men vertrekt massaal richting de eerste bocht. De meeste kennen het parkoers inmiddels en weten dat ze de bocht als eerste moeten nemen om in een goede positie te komen. Knap om deze jonge renners aan de slag te zien! Ook het aanwezige publiek geniet zichtbaar.

Aan de start van de 50+ en dames stonden wat minder renners dan de vorige keer. Vanwege minder deelnemers maken de klassement strijders een grote kans om hun positie te verbeteren.  De start in deze klasse was perfect voor diegene die als eerste door de bocht wilden gaan. Diverse inhaalacties werden er gedaan om dichter bij de kopgroep te komen. Het tempo ligt hoog in de 1e twee ronden. Mooi om te zien hoe er gestreden word voor een plek. Na 3 ronden is het veld flink uit elkaar gevallen en zijn de meeste plaatsen verdeeld. Toch zijn er renners die nog een laatste pufje over hebben en er een versnelling in kunnen gooien voor een beter klassement.  Het veldrijden onder de dames wordt steeds populairder. We zijn dan ook blij met deze deelneemsters in deze categorie. natuurlijk strijden zij een eigen wedstrijd.  Dus dames  schrijf je in en doe mee.

Als laatste start de categorie 17 t/m 49 jaar. Deze renners maakten zich op om45 minuten in het rood te rijden. Want het tempo is in de eerste ronden verschrikkelijk hoog.  We zien dan ook dat het verschil in niveau al naar 2 ronden gemaakt is. Er ontstaan diverse groepjes renners die voor iedere plaats strijden voor wat ze waard zijn. Overigens was het al een tijdje aan het regenen. De vorige groep had hier natuurlijk ook last van, maar het parcours zou hierdoor kunnen veranderen. Dit zou voor sommige renners een voordeel kunnen zijn. Het klasse verschil is groot, mede door het leeftijdsverschil, maar leeftijd in combinatie met crossen hoeft geen rol te spelen.

Of je nu 18 jaar bent en net start met veldrijden en het moet opnemen tegen een door getrainde dertiger, het maakt niet uit.  Meedoen is belangrijker dan winnen, uiteraard cross je mee om te winnen. De organisatie is trots dat de 3e Vijf Eiken Cross weer een succes was en we zien jullie weer volgende week voor de 4e cross op 1 december.

Uitslag 3e cross:

1. Niels Wubben, Dorst
2. Jurgen Schrik, Rijen
3. Erben van Meer, Nispen

Klik hier voor de volledige uitslag

Klik hier voor het algemeen klassement

Klik hier voor de foto’s