4e Vijf Eiken Cross 2018

Afzien tijdens de 4e Vijf Eiken Cross.

Op 1 december stond alweer de vierde cross van de Vijf Eiken op het programma. De één na laatste cross van dit jaar. Al weken is het redelijk mooi weer en ligt het parcours er prima bij. Dit keer was de weersvoorspelling echter zoals je mag verwachten in december, nat! Kortom de juiste ingrediënten voor een echte cross.

Zoals onze trouwe volgers weten reden we de Cross nu andersom net zo als bij de 2e cross. Dat schepte nogal wat verwarring bij het inrijden, gelukkig hadden de renners dit snel door en was het tijdens de cross voor iedereen duidelijk.

De ochtend begon zonnig en droog. Met het opbouwen van het parcours is er al rekening gehouden met regrenval in de middag, de organisatie heeft het parcours zo veel mogelijk vrij gemaakt van bladeren om val partijen te voorkomen. Het team vrijwilligers dat iedere week weer klaar staat om het parcours op te zetten raakt goed op elkaar ingespeeld en is dan ook steeds eerder klaar. Zonder deze vrijwilligers geen Cross, dus de organisatie wil iedereen die mee heeft geholpen alvast bedanken voor hun inzet.

De jeugd start op klokslag 13 uur in twee categorieën. Het is mooi om te zien hoe deze jonge renners van start gaan, ze zijn gedreven om op het podium te komen. Het verschil tussen de koploper en de laatste deelnemer is na een paar ronden groot, maar dat is aan de inzet van de renners niet te merken, ze gaan er allemaal vol voor, onder aanmoediging van de toeschouwers die op verschillende plaatsen langs het parcours staan.

Na de jeugd start de categorie 50+ en niet te vergeten de dames.  We zien bij de profs dat deze groep ook steeds meer in beeld komt en zo ook bij de vijf eiken cross. We zijn blij met maar liefst 8 dames aan de start. Wat een opkomst en deze dames doen niet onder voor de mannen, dat beloofd wat voor de toekomst. Het weer werd al wat instabieler en dat is direct merkbaar aan het parcours.  Bochten werden gladder en het begon steeds wat harder te regenen. Klasse zoals de renners te keer gaan op dit toch wel lastige rondje rondom de Vijf Eiken.  Een aantal renners doet goede zaken voor het klassement en zij zullen er volgende week dan ook op gebrand zijn om hun klassement veilig te stellen. De nummer 1 en 2 van het 50+ klassement hebben momenteel even veel punten, dus volgende week worden in deze groep de kaarten op tafel gelegd.

De Categorie tot 50 jaar start in de regen en zij ervaren dat het parcours flink is veranderd het afgelopen uur. Al na 10 minuten cross zijn de verschillen groot. De bochten werden nog gladder als in de vorige race en hier en daar gingen er renners onderuit. Er wordt flink gestreden en iedereen vecht voor zijn plek. Sommige renners zijn bezig met een zo goed mogelijk klassement terwijl het voor anderen een mooie trainingsrit is. Het is mooi om te zien dat leeftijd niet altijd een rol speelt bij het crossen. De nummer 1 in het klassement heeft zijn eindoverwinning al veiliggesteld, maar voor de nummer 2 en 3 wordt de 5e cross bepalend

Volgende week de laatste vijf eiken cross. Hierbij wordt naast de reguliere cross categorieën ook gestreden voor het clubkampioenschap van W.V. de Vrije Coureur, dus een oproep aan alle leden van W.V. de Vrije Coureur om olgende week mee te strijden voor deze eervolle titel en voor wie er niet mee fietst om de deelnemers te komen aanmoedigen. Er zijn twee prijzen te verdelen; een 1e plek voor de 50- en een 1e plek voor de 50+. wie o wie kan zich een jaar lang  Cross kampioen noemen, Volgende week weten we het.

Traditioneel wordt de Vijf Eiken Cross afgesloten met een tombola voor de deelnemers die 4 of meer wedstrijden hebben mee gedaan. Er zijn mooie prijzen te verdelen, dus kom en doe zeker mee volgende week.

Uitslag 4e cross:

Jeugd t/m 12 jaar: