2e Vijf Eiken Cross 2018

De 2e Vijf Eiken Cross 2018 is een feit met een grote opkomst, we mochten maar liefst 65 deelnemers aan de start verwelkomen!

De 2e cross van dit jaar had een verassing voor de renners die er vorige week ook bij waren. Het parcours werd nu in tegengestelde richting gereden. Natuurlijk zat er ook de schietberg in die door vele als lastig werd ervaren. Het parcours lag er goed bij. De organisatie had wat bladeren en takken verwijderd om de renners een zo goed mogelijke parcours te bieden.

De start was net als vorige week voor de jeugd als eerste op deze dag, met een dubbele opkomst vergeleken met vorige week. Dat was een mooie opsteker voor de cross, want hoe meer deelnemers hoe leuker het is. Voor de jeugd is er wel een aanpassing op het parcours gedaan, zij rijden dit lastige klimmetje namelijk 1 keer, waar de volwassenen hem 2 keer voor de kiezen krijgen. Bij de start ging de jeugd er als een speer vandoor en men gaf strijd om als 1e door de bocht het bos in te kunnen rijden. Want wie als eerste het bos in rijd kan een flinke voorsprong maken. De strijd ging ver door tot in de 2e ronde en de plaatsen werden verdeeld aan de streep. Knap gereden door onze jongste deelnemers.

Na de jeugd start de categorie 50+ en de dames met wederom een grote opkomst. We merken dat er gesproken is over de cross vorige week en dat mond tot mond reclame werkt. Bij de 50+ zijn er een aantal met heel veel wedstrijd ervaring, waaronder zelfs 3 voormalige prof renners. Dat er veel ervaren crossers bij waren zag je dan ook direct bij de start. In de eerste bocht was het dringen geblazen en na die bocht werd er flink door getrokken naar hoge snelheden. Na een paar rondes bleven er vier renners bij elkaar om te strijden voor drie podium plekken. Ondertussen was het begonnen te regenen, deze weersverandering bracht extra uitdaging voor de crossers. Opvallend is hoe de dames stand weten te houden bij de heren. Zij doen echt niet onder en weten hun `mannetje` te staan. Goed gereden dames ! Alle renners reden voor wat ze waard waren maar na 35 minuten kunnen er maar drie op het podium staan.

Na de prijsuitreiking van de dames en heren 50+ ging het harder regenen en stonden 29 crossers in de categorie 17 tot en met 49 jaar klaar om te vertrekken. Deze Crossers rijden het langste van alle categorieën. Maar liefst 45 minuten word er gestreden voor een podium plaats. Na de start in de stromende regen reed men op volle snelheid naar de eerste bocht, net als bij de andere categorieën was het dringen geblazen. Door de regen werd het parcours glibberig en moest men sommige bochten voorzichtig nemen. Na een paar ronden was het complete deelnemers veld al uit elkaar geslagen. De kopgroep reed in een hoog tempo die maar door weinig gevolgd kon worden.
De organisatie is trots op de deelnemende crossers en natuurlijk de vrouwelijke crossers en hun inzet. Want iedereen de heeft mee gereden heeft zeker voor 100 % zich in gezet om er een mooie Cross van te maken. Deze cross kan de geschiedenis boeken in als een echte herfst cross. De organisatie bedankt alle vrijwilligers en sponsoren voor het mogelijk maken van deze 2e cross

let op :
Volgende week GEEN Cross.

Volgende week is het geen Vijf eiken cross. De derde cross wordt op 24e november a.s gereden. je bent van harte welkom om mee te doen. Winnen is leuk maar meedoen belangrijker. Spoor je fiets vrienden aan en doe mee.

Uitslag 2e Cross:

Jeugd t/m 12 jaar: