Veel deelnemers bij 3e Vijf Eiken Cross

Ook tijdens de 3e cross dag van dit seizoen zijn de weergoden ons goed gezind. Het belooft een mooie zonnige en droge dag te worden en dat zorgt voor meer deelnemers en toeschouwers dan bij de vorige 2 edities. Met in totaal 75 deelnemers aan de start mogen we spreken van een prachtige opkomst!

Het parcours heeft de afgelopen twee weken flink wat bladval te verduren verkregen, dus de parcoursbouwers moesten flink aan de bak om alle gevallen bladeren te verwijderen. De paden lagen er droog bij met uitzondering van het Spiridon terrein waar het veranderd is in een modderpoel. Op aangeven van een aantal deelnemers is de enkele balk deze week op een andere plaats gelegd. Over de twee balken achter elkaar zijn de meningen zijn flink verdeeld, daarom liggen er vanaf komende cross evaluatieformulieren bij de inschrijftafel klaar waarop feedback kan geven over onder meer de balken.

Bij de warming up wordt het parcours goed verkent, bij de balken wordt er gestopt en gemeten. Veel crossers wagen het er niet op om te springen maar stappen af. Toch kan je hier een verschil maken en wegrijden van je tegenstanders. Mooi om te zien hoe men deze hindernis passeert, veel crossers stappen hieraf en tillen de fiets over de balken.  Enkelen springen er met twee wielen tegelijk over en een ander hupt eerst met het voorwiel en daarna met achterwiel erover. Ieder heeft zo zijn eigen techniek, dat maakt een cross ook mooi.

Ook vandaag hadden de deelnemers moeite met het loodzware stuk op het Spiridon terrein. Direct vanuit het bos rijdt men door de poort een grasstrook op om vervolgens door de zware kleigrond een weg te vinden in het drassige landschap. Na passeren van deze strook ben je er nog niet, een kleine helling moet nog worden overwonnen. Deze helling voelde aan als het beklimmen van een steile berg, ook hier ligt voor de sterke crossers een mogelijkheid om het verschil te maken.

Bij de Jeugd tot en met 12 jaar won Bram van Dun uit Dorst net als de vorige keer de cross, gevolgd door Lars Jochems uit Wuustwezel (B) op plek 2, Olav Kent (Almkerk) pakte de derde plaats. Bij de 13-16-jarige won Seppe Adams uit Ulicoten de wedstrijd. Simone Wijngaard uit Rijen die de vorige keer 1e werd moet nu genoegen nemen met de 2e plaats in deze categorie.

Jos Bogaerts (Strijbeek) domineerde de 55+ wedstrijd en eindigde op de 1e plaats, 2e plaats was voor Tom Damen uit Alphen gevolgd door Bas van Rijthoven (Roosendaal) die vorige week nog als 2e eindigde. Het Podium bij de dames werd beklommen door Devon Kuijstermans uit Oudenbosch (1e) gevolgd op de 2e plaats door Marije van Dun (Rijen) en op 3e plaats Gabi van de Pelt (Rijen).

De heren 17-39 stonden met 16 personen aan de start en kort daarna klonk het startschot voor de heren 40-54 jaar met 28 crossers.  Grotere opkomst als de vorige keer. Het drietallige jury team zag bij de heren 17-39 jaar Mart Muskens uit Heesbeen 1e worden voor Wim van Roey uit Vosselaar gevolgd door de nummer drie Hans van den Bogaert.

Patrick Bol uit Hoeven die vorige keer nog het podium beklom voor de 1e plaats werd nu 2e, Dennis de Vos uit Geertruidenberg klopte Patrick en behaalde de 1e plaats bij de heren 40-54 jaar. Patrick Heijnen uit Herp eindigde als 3e.

Zaterdag 16 november hopen we jullie weer in zulke grote getalen te zien bij de 4e cross bij manege de Vijf Eiken. Iedereen die een fietshelm een geschikte fiets heeft mag meedoen. De laatste cross wordt verreden op zaterdag 23 november met een de klassement prijsuitreiking als afsluiting. Tot volgende week.