Richtlijnen WhatsApp Groep

Richtlijnen WhatsApp groep

Naar aanleiding van de algemene ledenvergadering is er een nieuwe Whatsapp groep opgezet die alleen voor informatieve doeleinden verband houdend met het fietsen is bedoeld. Mocht je nog niet in deze groep zitten laat het dan weten aan iemand van het bestuur, zodat zij je kunnen toevoegen.

Zo nu en dan ontstaat er discussie over wat er wel en niet kan en mag worden geplaatst in deze appgroep, daarom stellen we een aantal richtlijnen voor. Het doel hiervan is om de app zo informatief mogelijk te houden en om zo min mogelijk mensen het gevoel geven dat ze worden lastig gevallen door berichten uit deze groep.

Een van de meest voorkomende irritaties is een groep waar je een uur niet naar hebt gekeken die vervolgens vol staat met 50 nieuwe berichten. Dat is veelal het resultaat van 1 op 1 communicatie die in de groep ‘ wordt gevoerd, of een reeks van goedbedoelde duimpjes en/of smileys naar aanleiding van een eerder bericht. Gevolg hiervan is echter dat zodra er ‘groepwaardige’ berichten in de groep worden gegooid deze soms door mensen gemist worden die de groep op stil hebben gezet of geen zin hebben om door de berichtenbrij te scrollen. Ook wekt dit mogelijk de irritatie van groepsleden op, die daardoor kunnen besluiten de groep te verlaten.

De richtlijnen:

• Beperk je tot het onderwerp van de groep. De Vrije Coureur App is bedoeld voor leden onderling om elkaar informeren over voor de groep relevante fiets gerelateerde zaken. In deze appgroep worden voornamelijk mededelingen gedaan. Reageer alleen als je een reactie hebt die iets toevoegt aan het gesprek, of als er expliciet een reactie aan je gevraagd wordt.
  • Beperk je tot boodschappen die voor de hele groep zijn. Wil je iemand anders van de WhatsApp-groep iets persoonlijks vragen of mededelen gebruik daarvoor dat niet de groep, maar stuur een persoonlijk appje. Zo houd je zo’n groep zuiver: alleen dingen die iedereen aangaan worden besproken.
  • Hou het netjes, laat iedereen in zijn waarde, voorkom alles wat op digitaal pesten lijkt en laat je niet verleiden tot discussies
  • Houd het “zakelijk”. Leuk hoor, een beetje humor op zijn tijd, maar ook een goed bedoelde grap kan al snel verkeerd opgevat worden, niet iedereen kan jouw humor waarderen.
  • Wanneer je je onverhoopt toch stoort aan een bericht van een andere deelnemer, meld dit dan niet in de groep, maar stuur een privé bericht naar die persoon en eventueel aan een beheerder van de app.

De beheerders van de app zullen toezien op naleving van bovenstaande, het blijven echter richtlijnen en het kan best een keer zijn dat zij een gesprek dat iets buiten de regels lijkt te verlopen laten plaats vinden. Vind je dat er niet tijdig genoeg wordt ingegrepen, meld dit dan in een privé bericht aan een van de beheerders.

Verder nog een tip, als je graag de informatie in de app groep leest, maar niet steeds een melding wil krijgen als er iemand iets plaatst kan je de meldingen voor deze appgroep uit zetten. Zo kan je de berichten lezen op een moment dat het je uit komt. Om dit in te stellen open je de app en klik je in de bovenste (titel) balk, hiermee kom je in het Groepsinformatie scherm. In dit scherm is een optie ‘Stil’, hier kan je kiezen voor een periode dat je geen meldingen wil zien/horen.