4e Vijf Eiken Cross

Nu Sinterklaas in het land is weten we dat het in deze periode koud en nat kan zijn. De bomen worden steeds kaler en de dagen worden korter. Wederom hadden wij geluk, voor de 4e keer op rij is het droog tijdens de cross en zien we na afloop geen smerige onder de blubber zittende crossers aan de finish. De wind is zelfs gaan liggen waardoor de vlaggen loodrecht naar beneden hangen.  De wat hoger gelegen bospaden lijken wel een asfaltweg dus de verwachting was dat de rondes sneller zouden worden afgewerkt. Maar die rondes werden toch niet sneller, want sinterklaas gaf de parcoursbouwers inspiratie voor een extra lusje door het zand van de rijbak bij de manage. In het relatief kleine deel van de bak dat wordt gebruikt, werden de banden voelbaar in het zand gezogen. Verder reed men net als op de 2e cross dag de route tegengesteld.

Enfin de 4e cross dag biedt genoeg gelegenheid om het verschil te maken voor de dagwinst en natuurlijk ook voor het klassement voor diegenen die al minimaal 3 keer hebben deelgenomen. Natuurlijk is er nog veel mogelijk bij de laatste cross, beste 4 resultaten tellen uiteindelijk, dus bij 5 deelnames strepen we het slechtste resultaat weg.

Wie de vorige wedstrijden heeft gevolg zal gelezen hebben dat we de jeugd hebben opgedeeld in 2 categorieën. Helaas waren er te weinig deelnemers bij de jeugd van 13 t/m 16 jaar.  Bij de jongste crossers ging Rijenaar Bram van Dun er net als de vorige drie crossen met de winst vandoor, zijn klassementsoverwinning is hiermee een feit! Achter Bram kwam Mees Alting uit Oisterwijk als tweede over de meet, Cedric van Geloven uit Poppel (B) werd derde.

Bij de dames slaagde Marije van Dun er knap in om Devon Kluistermans van een vierde winst op rij te houden, die het dit keer met een tweede plek moest doen. Ook Leslie Vink uit rijen leverde met haar derde plaats een knappe prestatie!

Bij de heren stonden wat minder deelnemers aan de start dan vorige week maar wel met een paar snelle mannen. Zo zagen we bij de heren 17-39 jaar Niels Wubben er bij de start als een raket vandoor gaan en hij gaf zijn leidende positie ook niet meer uit handen. Wim van Roey werd net als vorige week tweede, gevolgd door Hans van den Boogeart. De plaatsen voor het klassement worden de laatste cross verdeeld, waar Wim van Roey en Hans van den Boogaert gaan uitmaken wie de nummer 1 en 2 worden, ligt de strijd om de laatste ereplaats nog volledig open.

In de categorie heren tussen de 40-54 kwam Dennis de Vos uit Geertruidenberg als eerste over de meet, gevolgd door Patrick Bol uit Hoeven en Rijenaar Jurgen Schrik werd derde. Dit podium zou zomaar het eindklassement kunnen zijn, maar Patrick Bol kan ook nog aanspraak maken op het hoogste schavot als hij Dennis de Vos meer dan een plaats achter zich weet te houden bij de laatste cross. Het gaat ongetwijfeld een mooie strijd worden!

De heren boven de 55 jaar die samen met de dames het parcours delen doen niet onder voor de jongere generatie mannen. Met veel snelheid draaiden en keerden zij door de bochten. Mooi om deze heren aan het werk te zien. Uiteindelijk kunnen er maar drie op het Podium, Jos Bogaerts uit Strijbeek staat voor de 4e keer op het hoogste podium en stelt daarmee tevens zijn overwinning in het eindklassement zeker. Achter hem werd Bas van Rijthoven 2e gevolgd door Tom Damen uit Alphen.

Komende zaterdag is alweer de laatste Vijf Eiken Cross van dit seizoen, gevolgd door om 14:00uur de eindklassement uitreiking voor de jeugd en om 16:00 uur voor de overige categorieën.